IATF 16949 – ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ W MOTORYZACJI

IDEA NORMY

Norma IATF 16949 została opracowana przez International Automotive Task Force (IATF) zrzeszającą takie międzynarodowe firmy jak  Volkswagen, BMW, Ford Motor Company, General Motors, Daimler Chrysler, Citroen, Peugeot, Renault i Fiat. IATF 16949 stanowi nowelizację standardu ISO/TS 16949 w branży automotive, który łączy wymagania amerykańskich, niemieckich, francuskich oraz włoskich norm systemów zarządzania jakości w zakresie przemysłu motoryzacyjnego. To ujednolicenie powszechnie obowiązujących standardów motoryzacyjnych, m.in.  QS-9000, VDA 6.1.

Norma zawiera wymagania dotyczące zarządzania jakością produkowanych wyrobów lub usług w motoryzacji, w szczególoności na etapach:

  • Projektowania,
  • Planowania,
  • Produkcji,
  • Montażu,
  • Serwisu i gwarancji.

Wdrożenie normy sprzyja poprawie jakości produkowanych komponentów dla branży automotive oraz stanowi potwierdzenie dla dostawców materiałów i podzespołów wdrożenia wysokich standardów jakości, m.in. w procesach:

  • Projektowania i dostarczania materiałów produkcyjnych i surowców,
  • Produkcji części zamiennych,
  • Produkcji podzespołów,
  • Obróbki cieplnej (CQI-9), spawania, zgrzewania, malowania, powlekania, galwanizowania i innych procesów obróbki powierzchni.

DLACZEGO WARTO WDROŻYĆ?

Wdrożenie normy sprzyja każdej organizacji współpracującej z firmami z branży motoryzacyjnej. W szczególności dotyczy to organizacji oferujące usługi motoryzacyjne, np. dostawców i producentów komponentów, podzespołów materiałów do produkcji pojazdów, a także firm projektowych. Ponadto wdrożenie systemu pozwala na:

  • uzyskanie licencji  pozwalającej na prowadzenie handlu międzynarodowego i rozszerzenie swego biznesu z czołowymi producentami na świecie – wiele czołowych podmiotów stanowi za niezbędne posiadanie wdrożonej normy IATF 16949 aby umożliwić współpracę,
  • wdrożenie podejścia procesowego do zarządzania jakością, w tym zapobieganie defektom, niezgodnościom w procesie (np. zminimalizowanie defektów jakościowych części i podzespołów),
  • uzupełnienie powszechnie stosowanych narzędzi do zarządzania procesami w branży motoryzacyjnej, m.in. FMEA, PPAP, APQP, SPC, MSA, 8D, 5S, RCA, KAIZEN.
  • pozwala na optymalizację zarządzania procesem w oparciu o metodyki Lean i szczupłej produkcji, m.in. Lean Manufacturing oraz produkcji klasy światowej World Class Manufacturing (WCM),
  • poświadczenie spełnienia wymagań prawnych oraz wymagań klienta w zakresie wysokiej klasy wyrobów i usług dla przemysłu motoryzacyjnego, w tym zarządzanie odstępstwami,
  • wdrożenie planów zapewnienia jakości, reagowania na awarie i charakterystyk specjalnych,
  • poprawę organizacji pracy i zwiększenie świadomości pracowników na jakość ofertowanych usług,
  • optymalizację procesu zarządzania gwarancją i reklamacji klientów,
  • zmniejszyć liczbę audytów drugiej strony / klienta.
Szukasz profesjonalnego podejścia i usług wysokiej jakości?