IDEA NORMY
Norma ISO 2000 określa wymagania dla dostawców usług IT w celu dostarczania odpowiedniej jakości i bezpieczeństwa usług dla klientów. Proces zarządzania usługami IT pozwala dać klientom optymalną usługę w celu spełnienia jego potrzeb biznesowych w ramach uzgodnionych procesów i zasobów. Wymagania normy skupiają się na takich obszarach jak m.in.
- określenie poziomu świadczenia usługi IT (SLA),
- zarządzanie pojemnością,
- zarządzanie ciągłością i dostępnością usługi,
- zarządzanie kopiami zapasowymi i procesem archiwizacji,
- zarządzanie i nadzór nad infrastrukturą informatyczną.
System zarządzania usługami IT opiera się na powszechnie znanych dobrych praktykach z zakresu IT, m.in. ITIL oraz korzysta z metodyki IT Service Management (ITSM). Pozwala to na odpowiednie podejście do zarządzania informatyką w przedsiębiorstwie, zorientowane na procesy i ryzyko. Pozwala to na przekształcenie działów informatycznych w działy usługowe, oferujące niezawodne, elastyczne i wysokiej jakości usługi informatyczne i wsparcia teleinformatycznego.
Według tego standardu na zarządzanie usługą składa się wiele procesów, takich jak m.in. zarządzanie:
- poziomem usługi (SLA),
- pojemnością,
- ciągłością i dostępnością usługi,
- bezpieczeństwem informacji,
- zmianą,
- raportowaniem poziomu usług.
DLACZEGO WARTO WDROŻYĆ?
Zapewnienie odpowiedniego poziomu usług IT to priorytet w obecnej cyfryzacji usług i przetwarzania danych w zasobach informatycznych, w tym w chmurze. Najczęściej organizacje wskazują następujące korzyści z wdrożenia normy:
- przejrzyste wydatki na usługi IT (np. zarządzanie procesem zakupu oprogramowania i sprzętu, zarządzanie inwestycjami infrastruktury),
- wdrożenie procesu nadzorowania jakości świadczonych dla klientów usług informatycznych,
- optymalne zarządzanie incydentami informatycznymi.
- Pozwala określić optymalne plany zarządzania usługami i zarządzanie dostępnością usług oraz ich cyklem życia.
Dodatkowo, wdrożenie normy pozwala na wspomaganie procesów organizacji przy korzystaniu z takich metody jak Agile, Scrum czy Prince2.